Positief is dat 35% procent van werkend Nederland aangeeft absoluut met voldoende energie naar het werk te gaan. Daarnaast stelt nog eens 47% procent dit in sterke mate te doen. Aan het einde van de werkdag zijn deze percentages geslonken tot respectievelijk 27% en 44% procent.
Het beste uit medewerkers halen
20% van werkend Nederland stelt het beste uit zichzelf te halen voor de organisatie. 13% geeft aan dat de organisatie ervoor zorgt dat men het beste uit hen haalt. De branches ICT (19%), installatie (16%) en professionele dienstverlening (16%) zijn hierin uitschieters. Binnen de overheid geeft maar 7% aan dat de organisatie het beste uit hen haalt.
Kijkend naar leeftijd zijn naar mate deze toeneemt, werknemers sterker van mening dat de organisatie het medewerkpotentieel optimaal benut. Zo geeft 10% van werknemers onder de 30 aan dat de organisatie het beste uit hen haalt. Bij medewerkers tussen de 30 en 60 is dat gemiddeld 12% en bij 60-plussers zelfs 17%.
Neem voor informatie over de onderzoeksresultaten met betrekking tot branche, leeftijd en functie, contact op met Integron via info@nieuw.integron.nl.
De behoefte aan duidelijke communicatie, het waarborgen van welzijn en ontwikkeling van medewerkers, en het voldoen aan de hoge verwachtingen van bewoners en klanten zet de afvalbranche op scherp. Dit blijkt uit het recent uitgebrachte benchmarkrapport van Integron. De uitkomsten zijn gebaseerd op medewerkers-, klant- en bewonersonderzoeken die het onderzoeks-en adviesbureau Integron heeft uitgevoerd voor tientallen afvaldienstverleners.
De ‘supply pain’ in de supply chain binnen deze branche is duidelijk zichtbaar. De stijgende grondstofprijzen zorgen ervoor dat groothandels hun klanten steeds duurdere producten moeten aanbieden, terwijl de marges toch vaak laag blijven. Dit is wat je kan leren van toppresterende organisaties in de branche.
‘Er spelen op dit moment zaken die prioriteit hebben boven het ophalen van feedback van medewerkers en klanten’. ‘Te grote investering’. MKB-organisaties zijn niet altijd even bereid om medewerker- en klantonderzoeken uit te laten voeren. Toch zijn er gelukkig behoorlijk wat organisaties die wél feedback ophalen bij medewerkers en klanten, daar het nut van inzien en de vruchten ervan plukken. En dat is meer dan terecht. Het is absoluut waardevol om inzicht te krijgen in wat er speelt en leeft onder medewerkers en klanten.