Binnen groothandels zijn er zichtbare problemen binnen de supply chain, zoals stijgende grondstofprijzen en hogere kosten voor transport, opslag en administratie. Ondanks deze uitdagingen zijn klanten over het algemeen zeer tevreden. Accountmanagers en administratie krijgen hoge scores, maar er zijn zorgen over logistiek en informatieverstrekking. De NPS is +28, maar er is een lichte daling zichtbaar. Met name vanwege leveringstijden en communicatie daarover. De best-in-class bedrijven in deze branche onderscheiden zich door begrip en flexibiliteit te tonen. Ze gebruiken geavanceerde technologieën om efficiëntie te verhogen en kosten te verlagen en benaderen klanten proactief om hun vragen en problemen aan te pakken.
Tips & tricks?
Bekijk hieronder de volledige infographic of download het hier.
De behoefte aan duidelijke communicatie, het waarborgen van welzijn en ontwikkeling van medewerkers, en het voldoen aan de hoge verwachtingen van bewoners en klanten zet de afvalbranche op scherp. Dit blijkt uit het recent uitgebrachte benchmarkrapport van Integron. De uitkomsten zijn gebaseerd op medewerkers-, klant- en bewonersonderzoeken die het onderzoeks-en adviesbureau Integron heeft uitgevoerd voor tientallen afvaldienstverleners.
‘Er spelen op dit moment zaken die prioriteit hebben boven het ophalen van feedback van medewerkers en klanten’. ‘Te grote investering’. MKB-organisaties zijn niet altijd even bereid om medewerker- en klantonderzoeken uit te laten voeren. Toch zijn er gelukkig behoorlijk wat organisaties die wél feedback ophalen bij medewerkers en klanten, daar het nut van inzien en de vruchten ervan plukken. En dat is meer dan terecht. Het is absoluut waardevol om inzicht te krijgen in wat er speelt en leeft onder medewerkers en klanten.
Nog steeds spelen verloop en verzuim bij veel organisaties een grote rol. Hoge verzuimpercentages zetten extra druk op de collega's die nog wel aanwezig zijn, waardoor er weinig ruimte overblijft om op adem te komen. Dit leidt tot een vicieuze cirkel van nog meer werkdruk, verloop en verzuim. Om als organisatie weer in rustiger vaarwater te komen, is het slim om te investeren in een gezonde werkdruk en het enthousiasmeren van medewerkers.