Hoe kun je als organisatie de klantloyaliteit verhogen?
Binnen de B2B-markten in Nederland is ruim 70% van de klanten niet sterk verbonden met de leverancier. De gemeten klantloyaliteit (de NPS) ligt op maar 10% en de groep promotors bestaat uit maar een kwart van alle organisaties. Uit ons onderzoek blijkt dat bijna 2 op 3 klantverantwoordelijken amper antwoord heeft op de zeer uitdagende klantomgeving (80% van de profitorganisaties geeft aan dat zij een zéér uitdagende klantomgeving kent). De volgende drie aspecten hebben hier invloed op:
- De klantverwachting: men wordt steeds kritischer
- Een hoog aantal leveranciers
- Klanten zijn minder loyaal en organisaties hebben moeite met het binden van de klant
De klantloyaliteit verhogen aan de hand van een onderzoek
Wil je als organisatie de klantloyaliteit verhogen, dan is het belangrijk dat je grondig onderzoek doet naar de tevredenheid, behoeftes, doelen en beleving van je klanten. Start daarom met het inzichtelijk maken van de volgende zaken:
- Groei in percentage tevreden klanten
- Groei in tevredenheidsscore
- Groei in percentage loyale klanten
- Groei in percentage ‘trouwe wensklanten’
- Groei in percentage enthousiaste klanten
- Het belang van de klant
Integron helpt organisaties niet alleen met het inzichtelijk maken van de klantloyaliteit en dit te verhogen, maar voegt hier nog een extra dimensie aan toe door te vragen naar het belang per vraagstuk. Zo kun jij uiteindelijk de prioriteiten geven aan de aspecten die het belangrijkst zijn voor jouw klanten en zo de klantloyaliteit verhogen en de employee experience in kaart brengen.
Een uitgebreid onderzoek naar klantloyaliteit
In het onderzoekstraject zorgt Integron voor een correcte informatievoorziening en activatiemanagement van alle betrokkenen. Dit wordt ingevuld middels op maat gemaakte rapportages, infographics, sessies met verschillende lagen binnen de organisaties, klantenpanels, rapportpresentaties, et cetera.
Ontdek hoe wij jouw organisatie kunnen ondersteunen
Wil je graag de klantloyaliteit verhogen en is het uitvoeren van een specialistisch onderzoek een volgende stap? Integron is je graag van dienst. Start nu met het optimaliseren van je klantprogramma en download de onderzoeksdemo met daarin het Customer Heartbeat® online resultatendashboard, inclusief vraagstellingen en voorbeelden. Bel naar 0104115966 of stuur een e-mail naar info@nieuw.integron.nl voor meer informatie.
De behoefte aan duidelijke communicatie, het waarborgen van welzijn en ontwikkeling van medewerkers, en het voldoen aan de hoge verwachtingen van bewoners en klanten zet de afvalbranche op scherp. Dit blijkt uit het recent uitgebrachte benchmarkrapport van Integron. De uitkomsten zijn gebaseerd op medewerkers-, klant- en bewonersonderzoeken die het onderzoeks-en adviesbureau Integron heeft uitgevoerd voor tientallen afvaldienstverleners.
De ‘supply pain’ in de supply chain binnen deze branche is duidelijk zichtbaar. De stijgende grondstofprijzen zorgen ervoor dat groothandels hun klanten steeds duurdere producten moeten aanbieden, terwijl de marges toch vaak laag blijven. Dit is wat je kan leren van toppresterende organisaties in de branche.
‘Er spelen op dit moment zaken die prioriteit hebben boven het ophalen van feedback van medewerkers en klanten’. ‘Te grote investering’. MKB-organisaties zijn niet altijd even bereid om medewerker- en klantonderzoeken uit te laten voeren. Toch zijn er gelukkig behoorlijk wat organisaties die wél feedback ophalen bij medewerkers en klanten, daar het nut van inzien en de vruchten ervan plukken. En dat is meer dan terecht. Het is absoluut waardevol om inzicht te krijgen in wat er speelt en leeft onder medewerkers en klanten.